Het Zuidereiland!!!!!!!!!!!!!!

26 februari 2010 - Picton, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn we dan gaan varen vanuit Wellington naar het Zuidereiland!!! Om 6.00 opgestaan en om 7.00 aanwezig, om om 8.00 te gaan varen! We hebben er iets meer dan 3 uur over gedaan, eerst wat bewolking gehad, wel een schitterend uitzicht op Wellington gezien en ook toen we aankwamen in de Queen Charlotte Sound (noordelijkste fjorden van het Zuidereiland) een heel mooi uitzicht gehad, wel een aardig windje op de boot :)

Vandaag lekker wat rondgereden hier in de buurt van Picton en het is heerlijk opgeklaard, we hebben nog heel wat zon gezien vandaag! We hebben een leuke tour geboekt voor morgen, dan worden we opgehaald bij Picton, gaan we eerst een stukje rijden, om vervolgens een stuk door de Queen Charlotte Sounds te Kayakken en daarna een stuk van de Charlotte Walkway te doen, om vervolgens met de boot weer terug te gaan naar Picton! Dit gaat ons wel bezig houden de hele dag!!!

Maar wat hebben we tot nu toe allemaal uitgevroten? De laatste keer dat we een bericht hebben achter gelaten was bij Kohukohu, op de hippiecamping. Zoveel alweer gedaan!!! Toen we bij Kohukohu richting het zuiden zijn gaan rijden zijn we door Kauri Forest gereden, echt supermooi, lijkt wel een tropisch regenwoud, met super mooie Kauri bomen.. we hebben zelfs de grootste/oudste gezien, de Tane Mahuta (God Of The Forest), deze is 17.68 m hoog en de omtrek is 13.77 m!!! Best indrukwekkend!!!!!!!! Onderweg nog bij een mooi uitkijkpunt op het bos gestopt voor een fotootje, en door een motorrijder aangesproken dat er een camping is in de buurt van Helensville (en omdat we toch van tip naar tip leven, zijn we daar heengereden...) we hebben op een camping in Paraki bij een zwembad, maar daar zijn we helaas niet meer ingeweest (tot grote teleurstelling van Bart, want ze hadden hele hoge glijbanen ;)

Omdat we een mosquito net mistte (en last hebben van muggen snachts!) zijn we nog even terug gereden naar de Rental Car Village (waar we de bus gehuurd hebben) om deze op te halen (kwamen toch langs Auckland richting het zuiden) en omdat we bij de bus een dvd-speler hebben gekregen hebben we maar ook gelijk wat dvd's meegenomen (dit zijn we door de jetlag toen helemaal vergeten en het zijn ook niet de beste films, haha, maar als het een x regent kan het van pas komen...) en doorgereden hierna naar Coromandel!!!!!!!!

Echt een mooie tocht, eerst gestopt in Thames, maar dit vonden we niet zo'n bruisende stad, wel even lekker bijgekomen na een lange tocht (leuke boekwinkeltjes wel!) en hierna doorgereden naar Coromandel Town. Tussen Thames en Coromandel Town rij je langs de kust en het weer zat ook goed mee, dus konden ook goed uitkijken op de bay, en dit was echt een hele mooie rit, hebben echt lekker rustig gereden op een dunne strook weg langs aan de ene kant de zee en aan de andere kant de bergen, WAUW! :) Alleen het laatste stuk was nog spannender, want het tank-lichtje was gaan branden en er zou nog geen tankstation komen tOt Coromandel Town!!! Maar gelukkig wel gehaald! En daar op een camping gestaan.

Volgende dag zijn we gaan rijden en nu richting Waikawau via Colville. Mooie camping, weer een DOC camping, dus WC's en koude douche, meer niet, maar een schitterende Bay en daar hebben we ook na wat dagen veel rijden lekker uitgerust en gezwommen! Toen we aankwamen langs de gravelroad werden we nog opgehouden door een kudde koeien, vervolgens een kudde schapen, mooier kan het toch niet?!?:)

Na deze heerlijke dag hebben we een touristische route genomen, eerst een wandeltocht naar Cathedral Cove en daarna naar Hot Water Beach. De 1e een lekkere wandeling maar de cove was wel erg touristisch en mwah.. het 2e was wel grappig, je kunt daar dus een kuiltje graven in het strand (klein stukje van het strand, daar zitten ook heeeeel veel touristen) en dan is het water zo warm, dit wordt verwarmd door de aarde, omdat de aardkorst hier heel dun is! Heel bizar om te zien! Omdat wij geen zin hadden om naast 100 touristen te zitten hebben wij alleen onze voeten ingegraven, maar dit werd al zo bizar heet dat je op een gegeven moment gewoon niet meer kon staan! Heel vreemd!!! Vervolgens naar Whangamata gereden (wel leuk stadje) en op een camping gestaan een paar km verder in Wenthworth. De volgende dag zijn we naar Tauranga gereden, een heel erg levendig havenstadje aan de Oostkant van het Noordereiland. Hier hebben we Mount Manganui beklommen (een hele fijne wandeltocht die voor gevorderden was bestempeld, idd nogal een uitdaging, die trappen!! Mooi uitzicht wel!) en heerlijk gegeten bij een Steakhouse (na 3 weken hadden wij heel erg zin in een stuk vlees!) en dat is heel erg goed bevallen! Biertjes smaken hier ook goed ;)

Onderweg naar Tongariro zijn we nog gestopt bij Lake Taupo, groot meer met vele activiteiten, maar hier hebben we eigelijk alleen op een camping gestaan (wel een hele drukke, dus dat was heel erg gezellig, met name de drukte in de gezamelijke keuken...!) en toen... jawel, naar Tongariro gereden en gelijk de wandeltocht geboekt voor de volgende dag. Het is inmiddels al 22 Februari als we gaan beginnen aan de tocht der tochten. We werden om 7:00 opgehaald op de camping en om 7:30 zijn we begonnen met lopen... (De Tongariro Alpine Crossing) Het 1e stuk hebben we in de mist gelopen, een vrij plat stuk... toen begonnen de trappen, dat was wel een flinke oefening!!! Jemig, de kuitjes werden aardig getraind! (Je gaat dan ook van 1150m hoogte naar 1886m hoogte!!) maar wat een uitzicht! Geheel volkanisch gebied met helderblauwe/groene meren en stoom dat uit de grond komt (actieve vulkaan!) Maar dan moet je nog naar beneden! De langte weg is dus de hele tijd naar beneden lopen als je spieren al aardig wat te voortduren hebben gehad, en die weg lijkt niet op te houden!!! Wel schitterend, je komt van vulkanisch gebied opeens in een heel mooi bos terecht wat weer tropisch lijkt, heel bizar dat dat zo dichtbij elkaar ligt! Om 14:45 kwamen we weer ongeveer aan en konden we met de bus mee van 15:00 naar de camping (ik:Loon was zo moe dat ik in de bus al in slaap ben gevallen!) en op de camping hebben we heerlijk gedouched, gegeten, en vroeg naar bed gegaan! Een hele mooie dag!

En toen zijn we richting Wellington gereden, ondertussen nog op een hele foute camping gestaan die we ontvlucht zijn door take-away voedsel te halen en bij de bay met uitzicht op Kapiti Island op te peuzelen bij zonsondergang, WEL erg mooi!!! En vervolgens naar Wellington gereden de volgende ochtend. Leuke stad, hebben van de gastvrijheid van Merel en Klaas gebruik gemaakt en hebben 2 nachtjes op een heerlijk bed geslapen en heerlijk gegeten uit de groentetuin, echt supergezellig! Ook nog lekker kunnen shoppen daar, leuke boekenwinkeltjes en cdwinkeltjes in de Cuba Street! :)

En nu zijn we hier! Maar volgens mij heb ik nu wel even genoeg getypt! Moet nog wel wat te vertellen hebben als we terug zijn he! Foto's is een te groot gedoe voor degene die daarom gevraagd hebben, we maken wel een mooie dia-slide als we terug zijn! Dan ga ik ze ook gelijk hierop knallen, maar dat is hier geen doen, slechte internet verbindingen hier en daar en te mooi weer om achter de computer te zitten!

We laten volgende keer weten hoe onze tocht van morgen is verlopen! Nu lekker nog een glaasje wijn drinken, deze smaken hier ook niet verkeerd! :)

HEEEEEEEEEEEELE dikke knuffels uit Nieuw-Zeeland! Ilona en Bart

1. jaap:
    26 februari 2010
    zo leuk om te lezen . herkenbaar. Mensen zijn zo aardig daar en relaxed. Maar jullie gaan op het zuidereiland ook mooie dingen zien. Kan niet wachten op jullie volgende verhaal. Geniet ze. Diike zoen
  2. Franca:
    Hoi Ilona en Bart,

Heb net de mail zitten lezen.Wat een verhaal geweldig wat jullie allemaal meemaken.Ilona, ik maak maar gelijk van de gelegenheid gebruik om je alvast te feliciteren met je verjaardag.Want het is haast 28 februari ook van Anton.Jullie zullen er vast wel een biertje op drinken en wij een lekker wijntje.Veel plezier nog en geniet van alles.

Groetjes van Anton en Franca XXXXXX
  3. Esther:
    26 februari 2010
    woehoeee gaaf om te lezen hoor, maar erg jammer van de foto's! Dan moeten we dus nog maar even wachten!! Veel plezier daar! x
  4. Jan van der aa:
    26 februari 2010
    Wat een avontuurlijke vacantie, erg leuk om te lezen. Ilona we feliciteren je nu al voor je verjaardag van a.s. zondag. Nog vele jaren in goede gezondheid toegewenst ! We zien met grote belangstelling het volgende deel van jullie reisverslag tegemoet. Groetjes van Greetje en Jan.
  5. Chanoek:
    27 februari 2010
    Klinkt geweldig allemaal!! Lekker genieten daar en voor morgen: Happy Happy Birthday!!
    Kus Noek
  6. Dag:
    1 maart 2010
    He loon en bart! zoo jullie doen echt veel op een dag, lekker al die wandelingen :) geniet ervan! foto's komen inderdaad wel als jullie terug zijn! al ben ik wel heel benieuwd (en ben niet de enige neem ik aan;))
  7. Matthieu:
    2 maart 2010
    Hallo Ilona en Bart leuk om jullie avondturen te lezen, en heel fijn dat jullie het naar de zin hebben. Wij zijn heel benieuwd naar de foto's, maar die komen wel als jullie terug zijn. Het is zonde om in je vakantie te veel in een internetcafe te zitten je kan je tijd daar wel beter gebruiken, biertje en een wijntje drinken en natuurlijk van het land genieten. Wij hebben nog weleens telefonisch kontakt dus ik laat het hierbij doeiiii groeten van PA en MA
  8. Wouter van Dis:
    3 maart 2010
    Met een groot gevoel van heimwee lees ik jullie heerlijke verhalen. Mooi om te zien dat jullie er echt alles uithalen wat er uit valt te halen. Blijf ervan genieten en vergeet vooral niet bij Queenstown een Lord of the Rings tour te doen! Anders mis je straks een stuk van Paradise (letterlijk!)

Wout

ps: Al naar Katchafire/ House Of Shem geluisterd?