Vanuit hip Queenstown!!

16 maart 2010 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hoi Allemaal!!! Weer een berichtje van ons, nu vanuit het hippe toeristische Queenstown! Weer een hoop beleefd in de afgelopen dagen, en een hoop afgereden ook!! Vandaag een beetje een 'rustdag' in Queenstown, leuk stadje! Echt tussen de bergen ligt het en in de winter is het ook een heel hip ski- gebied! En je kan hier zowieso alles doen, je wordt doodgegooid met op elke hoek een i-site om excursies te boeken! Vandaag regent het een klein beetje, veel bewolking, maar ook wel zon, terwijl we gister een hele mooie rit hiernaartoe hebben gehad tussen de bergen en langs het meer hier met een strakblauwe hemel en brandende zon, het wisseld nog wel eens ;-)

Maar wat hebben we allemaal alweer beleefd... De laatste keer zaten we op een verlaten camping in Metven en zijn we een Lord Of The Rings excursie gaan doen met ons vannetje. We zijn de Ashburton Gorge (kloof) ingereden (bij Mount Somers) en hier is een gedeelte van LOTR opgenomen, namelijk City Of Edoras, heel erg mooi gebied, schitterende bergen op de achtergrond (de stad staat er niet meer helaas ;) maar je ziet het wel voor je! Via dezelfde weg weer teruggereden was er iets mis met de Van, ging een een of ander lampje branden, moest een mechanic naar kijken van Rental Car Village, maar die zijn niet aan het werk op zaterdag, dus we moesten de Van om gaan ruilen in Christchurch, kleine verandering in onze plannen, maar niet heel vervelend. Was het niet dat hij er dichtbij Christchurch helemaal mee ophield (iets met versnellingsbak) en zijn we naar RCV GESLEEPT! Weer een ervaring erbij. Ik was nogal gestressed geraakt van het hele verhaal, maar wees niet bang, Bart heeft er foto's van gemaakt (daar kan ik NU wel om lachen ;)) Met onze nieuwe Van (Bongo, met piepende V-Snaar en 1 werkende speaker, je kan niet alles hebben...) zijn we naar Akaroa gereden, aan de kust van Christchurch (Bank's Peninsula) en hebben we daar nog een toeristische route gereden over een vulkanisch gebied en mooi uitzicht op de Bank's Peninsula.

Van hieruit zijn we naar South Brighton gereden, buitenwijk van Christchurch aan de kust. Heerlijk op het strand gezeten nog (met dikke trui dan wel, stevige wind) en zijn we de volgende dag (wel heel erg warm) Christchurch even ingegaan, met de bus. Omdat Bart nog steeds pijn had in z'n teen (of geen zin had om te lopen ;) hebben we in het centrum met een oeroude toeristisch treintje een rondtochtJE gemaakt langs bezienswaardigheden in de stad, wel grappig.. en nog een beetje gewinkeld en in het zonnetje gezeten zijn we met de bus teruggereden en hebben we in South Brighton lekker in het zonnetje gehangen!

Next: Lake Tekapo! Eerst nog even (uiteraard) een toeristische route genomen de bergen op waar ook een gondola heengaat, met een heel mooi uitzicht op de stad van Christchurch. Hier hing net een hele grote wolkenmassa boven, heel cool, wij reden wel in de zon! En hierna zijn we naar Lake Tekapo gereden, landinwaarts. Een heel mooi helderblauw meer met op de achtergrond bergen (alsof je naar een postcard aan het kijken bent :) en hier op een DOC-site gestaan. Hier betalen mensen 80 dollar (+/- 40 euro) om het hele jaar met hun camper op te staan! Wel wat afgelegen, maar supermooi! Heel erg veel eenden die gezellig naast je komen liggen, haha. (wilde er nog 1 op de barbeque leggen, maar toch maar niet gedaan, hadden geen lekkere sausjes bij ons...)  Volgende ochtend zijn we naar Oamaru gereden, heeft 1 leuk oud straatje waar we doorheen gelopen hebben, maar verder niet zo bijzonder, maar 's avonds wel penguins gaan spotten! Hebben er 2 gezien, de Yellow Eyed penguins! Ze gaan 's ochtends vroeg de zee op om te vissen en 's avonds laat (na zonsondergang) weer het land op om hun jongen te voeren, dus dan moet je ze spotten. Deze plek was vrij hoog dus kon je ze ook niet storen, je moest alleen geen zaklamp schijnen of camera-flash gebruiken, want dat schrikt ze af en dan komen ze misschien niet aan land en dan kunnen ze hun jongen dus niet voeren.... Maar 1 liep er wel vlak voor ons hek, leukleuk!

De volgende ochtend zijn we naar Dunedin gereden, hier hebben we de World's Steepest Street gezien (volgens het Guiness Book Of World Records) en de Cadbury Chocolade Fabriek (niet ingeweest, natuurlijk wel een reep chocolade gekocht;) en zijn we naar Otago Peninsula gereden, dit ligt weer aan de kust van Dunedin. 's Avonds (weer) naar een penguin spot gereden (ditmaal voor de kleine Blue Penguins) en zaten we met z'n allen in het donker heel stil op de grond en liepen er op een gegeven moment een paar penguins langs ons heen, ahhhh! Echt superleuk! Nog even met een man van DOC gepraat over de sterren, want het was een hele mooie heldere nacht en de sterrenhemel is hier zoooo mooi!

(lang verhaal alweer he?) Hierna zijn we naar de Catlins (gebied) gereden, alleen veel regen vandaag, dus weinig gewandeld, veel gereden! Wel nog gestopt bij Nugget Point, en hier veel seals en ook Pancake Rocks gezien, flinke golven door de wind!! En hebben we op een DOC-camping gestaan bij Purakauni Bay, een hele mooie baai, maar door het slechte weer hebben we de tent opgezet om te koken en zijn we vroeg gaan slapen... Volgende ochtend vroeg op (weer regen) en zijn we naar Slope Point eerst gereden, het meest zuiderlijkste punt van het Zuidereiland!! Echt cool, er stond zo'n sterke zuidpoolwind dat we gewoon weggeblazen werden, heel erg heftig! Ook wel tof om daar te staan! Via Invergargill gereden (warm soepje gedronken) naar Te Anau. Hier was het weer wel heel erg aangenaam, mooie omgeving hier, een groot meer dat dichtbij de Milford Sounds ligt (dat eigelijk de Milford Fjorden moet heten) waar we de volgende dag heen zijn gereden. Omdat er tussen de bergen nog wel wolken hingen zijn we niet naar boven gewandeld (omdat je flinke wandeltochten naar boven hebt, en als je dan niets ziet is het wel erg jammer..) dus hebben we een boottocht in de Milford Sounds gemaakt, heel erg tof! Heel veel watervallen, seals, dolfijnen! En het uitzicht is echt schitterend!! We wilden eigelijk hier op een DOC-site camperen in de natuur, maar door het grote amount aan sandflies (kleine irritante "fruitvliegjes" die bijten!!) hebben we besloten om dit maar niet te doen (ik krijg nog kriebel als ik er aan denk!) en terug te rijden naar Te Anau. Hier de volgende dag (gister..) een mooie flinke wandeling door de bossen gemaakt (gedeelte van de Keppler Track, ook te zien in LOTR) en zijn we hiernaartoe gereden.

We wilde eerst het busje in Christchurch afdroppen en dan naar Auckland terugvliegen, maar hebben nu besloten om terug te rijden en een boottocht terug te nemen naar het Noordereiland (waar we wat gebieden willen zien die we overgeslagen hebben) dus we moeten nog doorrijden! :) Maar het bevalt ons prima hier, busje is goed slapen, een hoop vrijheid! Je wordt steeds creatiever met koken en handiger in het omgooien van de spullen! haha!

Wij gaan weer even naar buiten, de zon is weer gaan schijnen en ik heb jullie wel even goed bijgepraat weer! Liefs Ilona en Bart

1. Angela en Richard:
    Miss you!!!!!!!!!!!!!!XXXXXXXAng en Rich
  2. Ria en Duco:
    Hoi Ilona en Bart,
    Met veel plezier jullie reisverslag gelezen. Jammer dat er toch nogal wat regendagen zijn. En ik ben wel benieuwd naar de foto's van de stresskip Ilona.
    Nog een paar weekies en dan komen jullie alweer naar Nederland. Daar willen jullie waarschijnlijk nog helemaal niet aan denken heb ik het vermoeden. Wat een bruin leven is het toch he dat rondrijden met de camper.
    Nog heel veel plezier. Liefs en groeten van Ria en Duco
  3. lex:
    16 maart 2010
    Jullie worden echte Crea'Bea's:) Have fun! Proost.
  4. Esther:
    16 maart 2010
    Loontje en Bart!! Wat onwijs leuk om te lezen steeds! Het wordt langzaamaan weer tijd dat jullie terugkomen hoor! ;-) Geniet nog lekker en ik ben zoooo benieuwd naar al jullie foto's!! Knuff Es
  5. Jokie:
    16 maart 2010
    Hoi Iloon en Bart, Het zijn weer heerlijke verhalen die we lezen. Krijg ook gelijk zin in vakantie, maar moet nog even geduld hebben. Jullie zijn alweer een tijdje weg. Zo langzamerhand komt de terugreis weer in zicht. Nou, denk daar dan nog maar niet aan en maak van de laatste weken maar een groot feest. Nog veel reisplezier. Liefs,
  6. Franca:
    16 maart 2010
    Wat een verhalen jullie maken heel wat mee als ik het zo lees.Geniet er nog maar van want het is zo begin april.Dan weer een lange reis terug naar huis.Maar dan kunnen jullie in het vliegtuig lekker uitrusten.Nog heel veel plezier en de groetjes van Anton & Franca.
  7. Fabian:
    22 maart 2010
    Nou, ik kom net terug van een super weekendje London, maar dat stelt echt niks meer voor nu ik dit allemaal lees :) Have fun you two and talk soon!
  8. nella:
    26 maart 2010
    Hee Bart & Ilona! Leuk om te lezen hoe jullie het maken en wat jullie allemaal beleven!Heerlijk!
    Straks krijgen jullie dat virus ook te pakken, net zoals Ilse en Maurice? Met ons is alles goed.We wachten in spanning de geboorte van de dochter van Kees & Sjaantje af!Je gaat er van horen als't zover is. Het dochtertje van Daan&Koek is een schatje!
    Bart, ik feliciteer je alvast met je komende verjaardag!!31 jaar, niet te geloven!Maak er een gezellige dag van! Het is hier ineens weer koud geworre verdorie. Gisteren lekker in de zonne zitten soezen, nu moet de jas weer aan. ik hoop dat het 4 april beter weer is, dan is het ook pasen zie ik.Nou, dag Bart & Ilona, wens jullie alle goeds toe deze laatste 10 dagen ver weg van huis.hartelijke groeten van Nella, en ook de groeten van de man met de bloedende vinger natuurlijk....
  9. Maarten & Lies:
    27 maart 2010
    Dag Bart en Ilona,

aangezien we ons hier op de luchthaven vervelen dachten we eindelijk eens te reageren op de blog. Lijkt alsof jullie vele zaken hebben gedaan die wij ook hebben gedaan. Maar ja, niet echt verbazend als je elkaar 5keer in heel Nieuw-Zeeland tegenkomt !!
    Amuseer jullie nog in Nieuw-Zeeland, wij keren allesinds met tegenzin terug richting Belgie maar ja, als het geld op is is het op he !
    Wie weet, misschien komen we elkaar wel tegen in een afgelegen dorpje in Belgie of Holland !!

groeten
    Maarten en Lies

PS : onze blog is : http://www.liesenmaartendownunder.blogspot.com
  10. Wouter van Dis:
    30 maart 2010
    Een hele verstandige keus om niet terug te vliegen. Ik hoop dat de laatste indrukken van dat prachtige land jullie goed hebben gedaan!