Bergen!!!

5 maart 2010 - Methven, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal!!! Wij zijn nu in Methven, via de Arthur's Pass van Greymouth vandaan gereden, en... voor het eerst echt vet regen gehad!!! Wel een heel erg mooie route hiernaartoe, tussen de bergen, echt prachtig, alleen het uitzicht werd iets beperkt door de wolken helaas... We zitten nu in een Ski-gebied (zonder sneeuw, haha) wat in de winter een hele hippe plaats is, maar nu dus niet veel te beleven, vandaar dat wij de camping voor onszelf hebben en lekker achter internet zitten! Maar weer veel beleeft en weinig dollars voor de computer, dus we tikken door... ;)

In Picton hebben we dus zoals we vorige keer geschreven hebben een Kano/wandeltocht gedaan. Eerst gekanoed in het gebied van Queen Charlotte Sounds, naar Anakiwa gepeddeld. Onderweg heeeeeel erg veel kwallen gezien, echt bizar! Je kon ze ook gewoon vastpakken, ze zijn niet schadelijk, wel heel glibberig en plakkerig! haha! En een hele grote Zeerog gezien, wouw! Toen zijn we gaan wandelen van Anakiwa naar Mistletoe Bay, dit is dus een wandeltocht van 4 uur, en wij hadden hier eigelijk 3,5 uur voor en in de tussentijd moesten we ook nog lunchen. We zouden om 16.00 opgehaald worden met een boot terug naar Picton, maar die moest dus op ons en nog 2 stelletjes wachten, want dat was niet echt haalbaar! Maar wel heel mooi tussendoor, mooi uitzicht op de Queen Charlotte Sounds, wat een soort fjorden zijn, en echt heeel erg warm, hebben veel moeten smeren, geen wolkje aan de lucht!

In Picton aangekomen zijn we doorgereden naar Blenheim. Dit ligt in het geboed Malborough dat bekend staat om zijn winery's. De volgende dag (op mijn verjaardag) zijn we dan ook met een fiets van de camping in Blenheim richting Renwick gefietst op wijnenjacht! Een leuke tour gemaakt langs verschillende winery's en ook lekkere wijntjes mogen proeven, hmmmm! Gelukkig waren we op de fiets! Bij een kleine wijnboer en boerin (Gibson Bridge) was het nog heel erg rustig en hebben we een heel leuk gesprek met de mensen gehad en wijntjes geproefd. Dit was uiteindelijk het lekkerste wijntje dat we vandaag geproefd hebben, ook een flesje van gekocht (Pinot Gris, hun specialiteit) en bij Allan Scott een Pinot Noir gekocht, die is wel al op ondertussen! :)

Hierna zijn we door Nelson gereden en nog even het stadje bezocht, waarna we door zijn gereden naar het Abel Tasman Park. Hier een camping gevonden en een tour geboekt (seal & beaches-tour) voor de volgende dag. 's Ochtends met de boot naar Tonga Bay (en langs Tonga Island gevaren, met heel veel zeehondjes) en gewandeld naar Torrent Bay, schitterende tocht, uitzicht op strandjes en baaitjes, onderweg ook nog over een hangbrug gelopen en een waterval gezien! Bij Torrent Bay aangekomen werden we weer opgehaald door de boot naar beginpunt en zijn we doorgereden naar Pohara, via Takaka, richting Farewell Spit. Volgende dag zijn we doorgereden naar Farewell Spit en hebben we gewandeld over het strand van Whariki Beach (hier heeft Bart z'n grote teen verrekt en hij loopt nog steeds als een oude man) Bij Farewell Beach kon je nog een lange wandeltocht maken, wij hebben gekozen voor een prachtig uitzicht met een heerlijk sapje bij een restaurantje met veranda!

Hierna hebben we veel gereden, eerst naar Westport en hier op een camping gestaan en de dag erna doorgereden langs 1 van de 10 mooiste route's van de wereld (althans, volgens de Lonely Planet) naar Greymouth. Mooie rit met onderweg een touristische attractie, namelijk de Pancake Rocks/ Blowholes en ook een weggetje tussen allemaal Palmbomen. De Pancake Rocks staan zo bekend, omdat ze allemaal laagjes hebben die net op pannekoeken lijken (wanneer opgestapeld).

Omdat we al een wijntour hebben gemaakt, kon het niet langer uitblijven, en hebben we dan ook in Greymouth... een biertour gedaan! In Monteith's Brewery. Eerst een tour gekregen in de brouwerij, te horen gekregen hoe het bier tot stand komt met vervolgens een proeverij. Ze hebben 7 biertjes en een appelcider, die we allemaal hebben geproefd (en niet te weinig ook) waarna de vrouw een andere tour verwelkomde en ons de gelegenheid gaf om zelf een biertje te tappen, niet nagelaten natuurlijk! We kregen als we 10 dollar p.p. bijbetaalde (+/- 5 euro p.p.) ook nog een maaltijd, dus daar hebben we ook gebruik van gemaakt. Het eten was goed te doen, alleen het was dus in een belabberd hotel in het centrum (Railway Hotel) dus het eten hadden we snel op en zijn vroeg naar de camping gegaan. En de volgende dag dat is vandaag, dus we zijn weer bijgepraat! Hopen dat Bart z'n teen snel beter is, dan kunnen we weer wat actie ondernemen!

We weten nog niet waar onze reis hierna heen zal gaan, maar we zitten nu flink in de bergen! Houden contact! Hebben jullie nog nieuwtjes uit Nederland? We houden helemaal geen nieuws bij hier namelijk... :)

Heel veel liefs Ilona en Bart

1. Angela en Richard:
    Haaai Bart en Loon,
    We genieten hier van jullie verhalen.Hier is niks spannends gebeurt.....kabinet is gevallen(what's new?)We hebben al 3 dagen zon maar nog wel een beetje nachtvorst.Poezen zijn al in de tuin geweest en vinden het heerlijk !!Nog steeds druk druk doosjes aan het uitpakken en Haverkamp leeghalen(is bijna zover)
    Ben al aan het aftellen nog 5 weken dan zijn jullie weer thuis aan het paasontbijt op 2e paasdag om 9 uur hahahahahahaha

Dikke kus Ang en Rich
  2. Jeffert:
    5 maart 2010
    Klinkt alsof jullie het flink naar je zin hebben daar, alleen hoe krijg je het in godesnaam voor elkaar om je grote teen te verrekken, Bart?

Nieuwtjes, dat kan, jullie hebben gemist:
    -Het gevallen kabinet
    -De nieuwe Scorsese en Avatar

Have fun daar!
  3. Deborah:
    5 maart 2010
    Soooww damn... als je de verhalen leest dan zie je het gewoon bijna voor je !! Jullie doen en zien echt super vette dingen !!!
    echt leuk om de verhalen te lezen...
    Bart, Veel succes met je teen hoop dat t snel over is ! en niet teveel zuipen he :)
    Tot Snellll
    Kusss
  4. Bas:
    8 maart 2010
    Leuk om af en toe te lezen wat jullie allemaal zoal aan het uitspoken zijn, daar aan de andere kant van de wereld. Jullie missen hier absoluut niets, dus geniet nog maar lekker van wat daar allemaal gebeurt, voor je het weet ben je weer terug.
    Doe voorzichtig met alle tenen en andere ledenmaten en schiet die camera's maar flink vol, dan zien we de resultaten wel bij terugkomst; gelijk heb je Loon, zonde om op die prachtige reis meer dan nodig achter zo'n computerscherm te hangen!

Groeten,
    -Bas.
  5. jaap:
    9 maart 2010
    wat een hoop herkenning die pancake rotsen en de blowholes. De arthurspass vonden wij prachtig maar wij hadden geen regen:) Ben jaloers dat jullie nog verder gaan. Het zuiden moet ook prachtig zijn. Is je teen niet gebroken Bart?? Geniet nog maar met zijn tweeen. liefs mama. Je bent ws weer buiten een zendmast. Heb gebeld maar geen gehoor. Geef niet hoor zolang je maar verhalen blijf schrijven. XX
  6. Matthieu:
    12 maart 2010
    12 maart.Hebben jullie het nog steeds naar je zin? Dat zal wel een overbodige vraag zijn. Wij gaan er vanuit van wel. Wij bellen wel eens maar dan zijn jullie veel buiten bereik en krijgen wij jullie voicemail. Hier gaat alles goed,maar we missen onze klaverjas-maatjes. Wij hopen jullie gauw te spreken,want als je iemand hoort is dat toch leuker dan een e-mail te versturen. Jongens blijf genieten maar dat begrijpen jullie wel. dikke knuffels Pa en Ma