Auckland and everything in between!

3 april 2010 - Auckland, Nieuw-Zeeland

OK, what did you miss... vorige keer een berichtje achtergelaten vanuit Queenstown, nu, na een lange reis vanuit Auckland- Kuala Lumpur- Amsterdam weer thuis... Ja, wel nog wat te vertellen! :)

Even kijken... Queenstown, leuk stadje!! Hier een nachtje op een (overprised) camping gestaan en de volgende dag naar het kleinere rustigere Glenorchy gereden, ten noord-westen van Queenstown, met een weg die zo’n uur duurde, met links lake Wakatipu en rechts de bergen, supermooi! In Glenorchy heb ik in de ochtenduurtjes een paardrijdtocht geboekt, JEEJ! Was wel even spannend, want ik (Ilona uiteraard, Bart kreeg ik niet op een knol..;) heb zo'n 13 jaar niet paard gereden en ik had een tocht geboekt voor experienced riders only, hopelijk verleer je het niet..haha. Maar ik wilde ook niet in een grote groep belanden die allemaal voor het eerst op een paard zit, want daar is ook geen lol aan. Nou, goed gegokt, even wennen, maar verleren doe je het niet en er was alleen nog maar 1 ander meisje die dezelfde tocht deed (zo'n 3 uur) dus dat maakte de tocht wel heel leuk en persoonlijk. We reden bij Glenorchy in de Rees Valley, met uitzicht op de Misty Mountains, riviertjes overgestoken en naar het noorderlijkste puntje van Lake Wakatipu gereden. Echt supermooi, ook geluk met het weer, superblauwe lucht en zon, sterk fris windje wel af en toe! Lekker gegaloppeerd over landweggetjes, cool!! Bart is in de tussentijd gaan wandelen in de omgeving, niet geheel vervelend daar, echt een uitzichtje dat niet gauw verveeld hoor! In deze omgeving zijn ook scènes van Lord Of The Rings opgenomen. ‘s Middags zijn we naar Paradise gereden (met een bordje als je ernaartoe rijd: Paradise->no exit) Over een nogal uitdagende gravelroad ernaartoe, naar bossen waar ook weer LOTR is opgenomen (Isengard). Onderweg nog gestopt en onze tafel en stoelen neergezet en heerlijk van het uitzicht genoten (’t is tenslotte Paradise he, niet overhaasten) en lekker zitten lunchen. Nog richting Kinloch gereden, zou ook een leuke camping zijn, maar besloten om naar Glenorchy terug te rijden en dezelfde camping te pakken, konden we volgende ochtend weer richting Queenstown rijden (want een andere weg is er niet, als je over de bergen heen wilt, zul je echt moeten lopen!)

Na een heel erg koude nacht (-1 hoorden we) zijn we via Queenstown en de Crown Range naar Wanaka gereden. Wanaka is een kleine variant van Queenstown, ligt ook aan een schitterend meer, je kunt er ook van alles doen en de omgeving is ook weer prachtig! Zijn langs het meer om hoog gereden om op een DOC site te staan. Hier werden we ’s nachts opgeschrikt door geritsel. Eerst dacht Bart nog dat het een possum was onder de bus, maar het bleek een muis te zijn die het op onze cheese macaroni had voorzien. Na alles zoveel mogelijk ingepakt te hebben, zijn we weer gaan slapen. Helaas was dat nog niet het einde van de muis. Die bleef maar heen en weer lopen. Ook de lege papiertjes van de La Vache qui Rit waren niet veilig (de voorkant van de bus lag ’s ochtends vol met hele kleine zilverpapiertjes.. ooohw!) We hebben dus niet zoveel geslapen.. Om 6 uur zijn we dus maar weer terug naar Wanaka gereden om de zon op te zien komen en een wandeling te maken naar de Rob Roy’s Glacier. Na een tocht van een uur over een gravelroad hebben we op de parkeerplaats van de wandeling de hele bus leeg gehaald om de muis te zoeken. Helaas geen muis meer gevonden, maar wel weer een nette bus!! :) De tocht naar het uitkijk punt van Rob Roy’s Glacier is echt de moeite meer dan waard! Een steile wandeling door de bossen met als een eindpunt een waanzinnig uitzicht  over de gletsjer. Hier heerlijk even een broodje gegeten en van het zonnetje genoten. Nog een nachtje in Wanaka op een camping gestaan en de volgende ochtend via de Haast Pass (een weg van Wanaka naar Haast) doorgereden naar Fox Glacier, aan de westkust van het zuidereiland. Behoorlijke rit, maar het regende echt zoooo vreselijk hard onderweg, dat er ook niet zoveel anders opzat. Onderweg nog gestopt bij een restaurantje dat o.a. possum pies maakt (http://www.pukekura.co.nz/puke_pub/cuisine_august_issuse.jpg) heeeeel apart. Possum pies waren op toen wij er waren helaas… Bij Fox Glacier aangekomen besloten we door te rijden naar Franz Jozef, iets verder op, ook een gletsjer. Daar hebben we op een camping gestaan waar ook een leuk cafe/restaurant in zat, dus hebben we ’s avonds ook lekker in het cafeetje biertjes gedronken en leuke muziekjes geluisterd, echt heel gezellig hier! Maar het weer is helemaal niets, moest nog naar de wc ’s avonds en kwam zeiknat terug in de bus!! Volgende dag niet beter, weer een rijdag ingepland, nu weer richting Greymouth, hier waren we een maand geleden ook geweest! Toen we boodschappen aan het halen waren hadden ze een flyer onder onze ruitenwisser geschoven van een backpackersplace waar je ook met je van kon staan en dat was midden in het centrum, dus daar zijn we ook gaan staan en ’s avonds naar de film geweest! Alice in Wonderland: leuk filmpje!

De dag erna wéér regen en nu waren we het zat ;) het land over gestoken naar de oostkust en bij Kaikoura uitgekomen, wat een leuk plaatsje!! Eind van de middag aangekomen, maar wel met heel veel zon! Dus lekker op terrasje kunnen zitten nog, jeej! Volgende dag een schitterende wandeling gemaakt over de peninsula, zo mooi daar! Uitzicht op de bergen, je loopt door bos, weilanden heen en langs de kust.. wouw! Hele mooie dag ook, volgende dag was wat minder, toen stonden we op met regen! Wilde toch die dag verder omhoog rijden naar Blenheim, maar door de regen iets vroeger al. (wel achtergekomen na 15 minuten rijden dat we onze pan eten vergeten waren dus terug gereden om op te halen en toen kwam het zonnetje bijna tevoorschijn dus besloten nog even naar de peninsula toe te rijden en nog heel veel zeeleeuwen gezien heel dichtbij!! Cool!!!) In Blenheim hebben we wijntour nr.2 gedaan, nieuwe wineries bezocht en geproefd (lekker!) en ook in een chocolade- fabriekje geweest (yummie!!)

Dag erna alweer richting het noordereiland! Met de boot van Picton naar Wellington terug en doorgereden naar een plaatsje dat Masterton heet, want daar iets noordelijker was een DOC-site waar we die nacht gekampeerd hebben. Ondanks het mooie weer overdag heeft het ’s nachts wel zo hard gewaaid dat we allebei wakker werden gewiegd! Bizar, de hele bus ging heen en weer!! Dus zijn we maar vroeg gaan rijden, hebben de zon weer mooi op zien komen! :) Nu gelijk doorgereden naar eerst Hastings en toen Napier. In Napier een camping gevonden en nog door het art-deco stadje gelopen, best grappig! Volgende dag in Napier en omstreken nog langs wat wineries gereden (ligt in de Hawke’s Bay regio, hele populaire wijn-regio!!!) Clearview was de leukste winery die we bezocht hebben, hele lekkere wijntjes (nog 1tje meegenomen, een sauvignon Blanc reserve, en ze hadden ook hele lekkere róde desert wijn, heel uniek) goed, genoeg verteld over onze drank- ervaringen, haha!!
Na Napier zijn we naar Lake Taupo gereden en hebben we weer car- troubles gehad, dit keer onze accu die ermee ophield, omdat de V-snaar gesprongen was… 30km buiten Taupo, zonder telefoonbereik en in de koude rotwind op zondag namiddag stonden we even hopeloos naast ons busje, en nu!?!? Maar de 1e auto die we aanhielden stopte, wist veel van auto’s (maar dat is heel normaal in NZ, iedereen sleutelt aan z’n eigen auto) en heeft ons met onze spullen een lift into Taupo gegeven, waar we die nacht in een backpackersplace hebben geslapen midden in de stad. Volgende ochtend gelijk gebeld met ons verhuurbedrijfje en onze bus is voor de 2e keer gesleept, nu Taupo in en bij een garage zijn de V-snaren vervangen. Beetje een wachtdag omdat we wilden weten hoe het met het busje af zou lopen, maar ‘s middags besloten om … maar uit een vliegtuig te gaan springen. WAT!?! :) Om 4 uur geboekt om te gaan skydiven, maar omdat wegens de wind de ochtendplanning zo erg was uitgelopen werd het 6 uur, maar achteraf helemaal niet erg, want we zaten in het vliegtuigje die ons naar 12.000ft. bracht en we hadden onwijs mooi uitzicht met ondergaande zon aan de ene kant, volle maan aan de andere kant en uitzicht over heuvels en Lake Taupo, gaaf!!! Eerst een freefall van zo’n minuut en dan gaat de parachute open en zweef je nog lekker een tijdje met een geweldig uitzicht boven het gebied. Echt geweldig!!!

Volgende dag zijn we weer naar Raglan gereden en hebben we weer heerlijk gechilled bij Ilse en Maurice! Op Bart z’n verjaardag hebben wij nog bij Orca gegeten, maar ook weer heerlijk koffie gedronken in town en lekker gelunched de volgende dag en hebben we Fish&Chips gegeten (allemaal ook goed gegaan: Bart is officieel niet allergisch voor vis, haha) en de volgende dag was het alweer time to go, :( tijd gaat echt te snel! On to Auckland, busje ingeleverd en ingecheckt bij een hostel. De zijstraatjes van Auckland zijn wel leuk, tip van Ilse gekregen om naar een Tapas restaurantje te gaan dus die hebben we opgezocht en was echt heel gezellig (en lekker! Hadden 2 hapjes besteld, maar je krijgt behoorlijke porties!) ’s avonds naar de film geweest, NZ film BOY, echt een superleuke maar ook aangrijpende film. Volgende dag naar Rangitoto Island gevaren, een vulkanisch eiland die 600jr geleden is ontstaan voor de kust van Auckland. Hier een stevige wandeling gemaakt naar de summit en door de caves gelopen. Einde van de wandeling was wel behoorlijk saai, waren blij dat we weer bij de ferry aangekomen waren! En die avond was het alweer spullen uitzoeken, Bart is nog Mount Eden opgeklommen bij ons hostel (met uitzicht over Auckland), ik was zo moe van de wandeling dat ik al terug naar het hostel ben gelopen om te douchen. En de volgende ochtend werden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan! :( Er stond ons weer een vlucht van 23 uur met 4 uur tussenstop op Kuala Lumpur te wachten. Ging op zicht wel weer allemaal snel, ze hadden nieuwe filmpjes in het vliegtuig, dus zo’n 6 films gekeken en lekker gegeten en zelfs nog wat geslapen en op 1e paasdag kwamen we aan om 6 uur ’s ochtends. Raar hoor, weer in Nederland, het regende gelijk, echt weer thuis!

Einde van de vakantie! Heerlijk genoten, maar dat  hebben jullie wel kunnen lezen! Nu is het foto’s uitzoeken (veel!!) en weer even wennen aan het platte landschap, de flats, maar ook de auto (richtingaanwijzer zit links, en het is geen automaat!!! Haha, hij is al 2x afgeslagen)

1. lex:
    6 april 2010
    Welkom terug:), Spreek je snel!
  2. Esther:
    6 april 2010
    Joehoeeee ze zijn weer thuis! Jammer hoor dat het zo snel is gegaan voor jullie, maar voor ons weer fijn dat jullie er zijn. Zodra je weer een beetje gewend bent hier weer wat met z'n allen afspreken oke?? Foto avond er van maken ofzo en al jullie fotos bekijken! YEAAAH!! x
  3. jaap:
    6 april 2010
    ben zo benieuwd naar de foto's
  4. Jan van der aa:
    7 april 2010
    Fijn dat jullie gezond zijn thuisgekomen en fijn dat jullie zo'n schitterende avontuurlijke vakantie hebben gehad. Hier kijk je je hele leven op terug.
    We zeggen maar tot ziens !